CBSE के 14 नए शिक्षक प्रशिक्षण कार्यक्रम – NEP 2020 के तहत

CBSE के 14 नए शिक्षक प्रशिक्षण कार्यक्रम – NEP 2020 के तहत

CBSE ने नई शिक्षक क्षमता निर्माण पहल का अनावरण

पटना, बिहार में हुए राष्ट्रीय शिक्षक सम्मेलन 2025 में केंद्रीय माध्यमिक शिक्षा बोर्ड (CBSE) ने 14 नए CBSE शिक्षक प्रशिक्षण कार्यक्रमों की घोषणा की। यह कदम राष्ट्रीय शिक्षा नीति (NEP) 2020 और राष्ट्रीय पाठ्यक्रम फ्रेमवर्क (NCF‑SE) 2023 के साथ तालमेल बिठाने के उद्देश्य से उठाया गया है। कार्यक्रमों का प्रारंभिक सत्र अक्टूबर 2025 से शुरू होगा और यह CBSE के ‘Centre of Excellence’ के तहत Prashikshan Triveni पहल द्वारा आयोजित किया जाएगा।

समर्थक शिक्षकों के लिए यह पहल एक बड़ी घोषणा है क्योंकि यह केवल एक कार्यशाला नहीं, बल्कि एक विस्तृत पाठ्यक्रम है जो निरंतर पेशेवर विकास (CPD) के हिस्से के रूप में 50 घंटे की वार्षिक अनिवार्य प्रशिक्षण को सशक्त बनाता है। यह सुनिश्चित करेगा कि स्कूलों में अध्यापक आधुनिक pedagogical तरीकों से लैस हों और छात्रों के सीखने के परिणाम बेहतर हों।

प्रोग्राम की मुख्य विशेषताएँ और विषय चयन

प्रोग्राम की मुख्य विशेषताएँ और विषय चयन

इन 14 Capacity Building Programme (CBP) में कुल मिलाकर भाषा, कला, गणित, विज्ञान और कौशल विकास के विविध क्षेत्रों को शामिल किया गया है। प्रमुख कार्यक्रम निम्नलिखित हैं:

  • हिंदी (कक्षा 10 ‘B’ पाठ्यक्रम) – पाठ समझ, प्रश्न निर्माण और मूल्यांकन पर फोकस।
  • संस्कृत – प्राचीन ग्रन्थों की आधुनिक शिक्षण पद्धतियों से प्रस्तुति।
  • पेंटिंग – दृश्य कला को कक्षा में समावेशी बनाना।
  • विज्ञान, सामाजिक विज्ञान और गणित के लिए competency‑based assessment design (मिडिल और सेकेंडरी स्तर)।
  • कक्षा XII के लिए मॉड्यूलर अर्थशास्त्र – राष्ट्रीय आय और संबंधित आँकड़ों की व्याख्या।
  • खेल के माध्यम से मूल्य शिक्षा – टीमवर्क और नैतिकता पर आधारित सत्र।
  • STEM शिक्षा – प्रोजेक्ट‑आधारित लर्निंग और प्रयोगात्मक सत्र।

प्रत्येक मॉड्यूल दो मुख्य उद्देश्यों को साकार करता है: पहले, शिक्षकों को अवधारणाओं को आसानी से समझाने के लिए व्यावहारिक रणनीति प्रदान करना, और दूसरे, छात्रों को वास्तविक जीवन के परिदृश्यों में ज्ञान लागू करने योग्य बनाना। कार्यक्रम में संरचित सत्र‑योजनाएँ, मूल्यांकन रूब्रिक, बहुविकल्पीय प्रश्न (MCQ), वर्णनात्मक उत्तर और केस‑आधारित प्रश्नों के निर्माण के लिए टेम्पलेट शामिल हैं। ये टूल NEP‑2020 के competency‑based शिक्षा मॉडेल के अनुरूप हैं।

प्रशिक्षण में आधुनिक तकनीकी साधनों का भी उपयोग होगा—ऑनलाइन सिमुलेशन, इंटरैक्टिव व्हाइटबोर्ड, और मल्टी‑मीडिया सामग्री को शामिल किया जाएगा। इससे शिक्षकों को कक्षा में नई सीखने की विधियों को आज़माने का अवसर मिलेगा, जबकि छात्रों की भागीदारी भी बढ़ेगी।

समग्र रूप से, यह पहल शिक्षक समुदाय को एक सुसंगत, अद्यतित और भविष्य‑उन्मुख कौशल सेट प्रदान करने का लक्ष्य रखती है। इससे न केवल व्यक्तिगत शिक्षक की क्षमता में सुधार होगा, बल्कि पूरे भारतीय शैक्षिक परिदृश्य में गुणवत्ता का स्तर भी ऊँचा उठेगा।

टिप्पणि (20)

  1. Rajesh Dadaluch
    Rajesh Dadaluch
    27 सित॰, 2025 AT 15:02 अपराह्न

    Yeh sab kya hai? Bas ek aur meeting aur report.

  2. Pratyush Kumar
    Pratyush Kumar
    29 सित॰, 2025 AT 04:32 पूर्वाह्न

    Interesting. I’ve seen schools where teachers still use chalk and talk for 6 hours straight. If this actually reaches rural areas, it could change things. But will it? That’s the real question.

  3. nishath fathima
    nishath fathima
    1 अक्तू॰, 2025 AT 03:59 पूर्वाह्न

    This is a dangerous step. Children are losing discipline. Why are we teaching painting and sports instead of focusing on rote learning? Back in my time, we memorized everything. That’s how we became strong.

  4. DHEER KOTHARI
    DHEER KOTHARI
    1 अक्तू॰, 2025 AT 13:38 अपराह्न

    Love the STEM and sports modules 🙌 Finally someone gets it! Let’s make learning feel like play, not punishment. Teachers need this more than students do 😊

  5. vineet kumar
    vineet kumar
    3 अक्तू॰, 2025 AT 07:33 पूर्वाह्न

    The competency-based framework is theoretically sound. But implementation is the real bottleneck. Without infrastructure, digital access, and sustained funding, this remains a policy document with beautiful fonts. The gap between intention and execution in Indian education is still a canyon.

  6. Deeksha Shetty
    Deeksha Shetty
    3 अक्तू॰, 2025 AT 18:35 अपराह्न

    Why only 50 hours What about the 300 hours they waste in pointless meetings every year Why not make training mandatory and paid Why are we still treating teachers like volunteers

  7. Ratna El Faza
    Ratna El Faza
    5 अक्तू॰, 2025 AT 18:34 अपराह्न

    I think this is good. My sister is a teacher and she’s always saying she wants to learn new ways. If this helps her, then it’s worth it.

  8. Nihal Dutt
    Nihal Dutt
    5 अक्तू॰, 2025 AT 19:41 अपराह्न

    This is a distraction. They’re hiding the real problem - low salaries and no respect. They give us fancy modules but no raise. They want us to be ‘modern’ while paying us less than a call center worker.

  9. Swapnil Shirali
    Swapnil Shirali
    5 अक्तू॰, 2025 AT 21:14 अपराह्न

    Oh wow. Another ‘Centre of Excellence’ that’ll be locked behind a login portal only 3 teachers in Bihar can access. Meanwhile, the rest of us are teaching 80 kids in a room with no fans, no books, and a broken projector. Brilliant. 🤦‍♂️

  10. Upendra Gavale
    Upendra Gavale
    7 अक्तू॰, 2025 AT 17:43 अपराह्न

    We’re teaching kids to think… but who’s teaching the teachers to breathe? 😅 Maybe the real curriculum should be: How to not burn out in 2 years.

  11. abhimanyu khan
    abhimanyu khan
    9 अक्तू॰, 2025 AT 03:31 पूर्वाह्न

    This initiative is an ideological imposition disguised as pedagogical reform. The NEP 2020 undermines the foundational structure of Indian education by prioritizing constructivism over classical rigor. The inclusion of Sanskrit through modern methods is a paradox - language cannot be democratized without losing its essence.

  12. Jay Sailor
    Jay Sailor
    10 अक्तू॰, 2025 AT 20:39 अपराह्न

    They want us to teach painting and sports? What about national pride? Where is the history of our freedom fighters? Where is the discipline? This is not education - this is Western brainwashing dressed in Hindi. We need to go back to the values of our ancestors, not play with apps and whiteboards.

  13. Anindita Tripathy
    Anindita Tripathy
    12 अक्तू॰, 2025 AT 01:18 पूर्वाह्न

    I’ve seen teachers struggle for years without support. This could be a lifeline. The real win is if they actually get time off to attend - not just another checkbox. Let’s make sure they’re not forced to do this after 10-hour school days.

  14. Ronak Samantray
    Ronak Samantray
    12 अक्तू॰, 2025 AT 10:24 पूर्वाह्न

    They’re tracking everything. Every module. Every login. Soon they’ll know what you think before you do. This isn’t training - it’s surveillance. The system wants obedient teachers, not thinkers.

  15. Anil Tarnal
    Anil Tarnal
    14 अक्तू॰, 2025 AT 05:17 पूर्वाह्न

    I remember when I was a kid, we had no books, no labs, no training. We learned from the guy who knew 3 chapters of the textbook. Now they want us to be experts in everything? Who’s going to pay for this? Who’s going to care? Not the government. Not the parents. Not even the kids.

  16. Viraj Kumar
    Viraj Kumar
    15 अक्तू॰, 2025 AT 14:31 अपराह्न

    The misuse of the term 'competency-based' is alarming. True competency requires mastery, not exposure. These modules are superficial. They do not replace the need for deep subject knowledge. This is not innovation - it is dilution.

  17. Shubham Ojha
    Shubham Ojha
    17 अक्तू॰, 2025 AT 06:38 पूर्वाह्न

    This feels like the first real breath of air in Indian classrooms in decades. Painting in class? Teaching economics through real-life village markets? That’s not just education - that’s magic. Keep going. Let’s make learning feel alive again 🌿🎨📚

  18. tejas maggon
    tejas maggon
    18 अक्तू॰, 2025 AT 01:47 पूर्वाह्न

    They’re putting AI in classrooms but not in paychecks. This is a scam. They’ll use this to fire teachers who can’t use the app. Mark my words.

  19. Subashnaveen Balakrishnan
    Subashnaveen Balakrishnan
    18 अक्तू॰, 2025 AT 23:32 अपराह्न

    The module on competency-based assessment design is crucial. But we need training on how to grade open-ended responses fairly. Right now, most teachers just pick the longest answer and give full marks. That’s not assessment - that’s guesswork.

  20. Keshav Kothari
    Keshav Kothari
    19 अक्तू॰, 2025 AT 22:14 अपराह्न

    The data shows that 78% of teachers in rural India have never used a digital whiteboard. Training without infrastructure is performative. This is not reform. It’s theater.

एक टिप्पणी लिखें